1. Generelt
Nærværende almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse ved ethvert salg og aftaler i forbindelse hermed fra Dania Emballage i det omfang, de ikke er fraveget ved udtrykkelig skriftlig aftale.
Ovenstående gælder uanset modstående eller afvigende bestemmelser i den af kunden afgivne ordre eller accept, herunder de for kundens ordre eller accept gældende almindelige betingelser eller andre af kunden udfærdigede dokumenter.
2. Ordrer, priser m.v.
Dania Emballage er ikke bundet førend skriftlig ordrebekræftelse er afgivet eller ordren er iværksat.
Mundtlige udsagn kan ikke binde Dania Emballage førend disse bekræftes skriftligt.
Ethvert salg sker til den af Dania Emballage i ordrebekræftelsen angivne pris, som opgives ekskl. moms og eventuelle miljø-afgifter. Prisen er baseret på fri levering (ved pallegods leveres varerne til kantstenen). Der pålægges dog et ekspeditionsgebyr for ordre under DKK 1.000,-.
Du kan mod et tillæg få båret varerne til døren, prisen for det afhænger af den pågældende sag.
Dania Emballage forbeholder sig retten til efterfølgende at forhøje den i ordrebekræftelsen angivne pris i tilfælde af stigning i afgifter, valutakurser eller andre udgifter, der indtræder efter ordrebekræftelsen, men inden fakturadatoen.
Alle leverancer er baseret på at EUR-paller ombyttes. Såfremt dette ikke er muligt faktureres de til gældende dagspris.
3. Ophavsret
Såfremt Dania Emballage helt eller delvist har betalt udgifterne til værktøjer, klichéer, film, fotoarbejde mv. ejes disse af Dania Emballage. Alle materialer til produktion opbevares 2 år efter den sidste leverance af produktet.
Skitser, layout, rentegninger mv. udarbejdet af Dania Emballage tilhører Dania Emballage og må ikke uden Dania Emballage’s godkendelse overlades til tredjemand.
4. Levering m.v.
Levering sker CPT, jf. Incoterms 2000, medmindre andet er anført i ordrebekræftelsen.
Alle aftalte leveringsdatoer er omtrentlige, og kunden skal acceptere levering, når varen er klar til afsendelse.
Risikoen for varens hændelige undergang går over på kunden ved levering, dog allerede når kunden er forpligtet til at acceptere levering.
Dania Emballage er ikke ansvarlig for tab som følge af forsinkelse i leveringen, jvf. punkt 7. Kunden er ikke berettiget til at hæve aftalen som følge af forsinkelse, medmindre kunden har betinget sig levering til nøjagtig bestemt tid, eller såfremt kunden efter at forsinkelse er indtrådt skriftligt har erklæret at ville hæve, hvis ikke Dania Emballage leverer inden en rimelig periode.
Dania Emballage er berettiget til dellevering og/eller omlevering. Hver enkelt delforsendelse eller dellevering betragtes som opfyldelse af en særskilt og uafhængig kontrakt.
Hvis forsinkelse med levering skyldes force majeure eller kundens forhold, vil levering være at udskyde med et til hindringens varighed antal dage, og levering inden for dette antal dage vil i enhver henseende være at betragte som rettidig. Såfremt force majeure forhindringerne har eksisteret i 3 måneder, er kunden og Dania Emballage berettiget til ansvarsfrit og ved skriftlig erklæring, at træde tilbage fra den del af aftalen, der ikke kan opfyldes.
5. Betaling
Betaling for leverede varer skal erlægges inden 8 dage efter fakturadato. Undlader kunden, uanset årsag, at modtage forsendelsen, skal betaling alligevel finde sted. Betales forfaldne beløb ikke rettidigt, påløber morarenter fra forfaldsdagen. Ved for sen betaling er Dania Emballage berettiget til at opkræve rykker- og inkassogebyr i henhold til rentelovens og inkassolovens bestemmelser herom.
6. Tests
Kunden skal umiddelbart efter modtagelsen for egen regning teste om det solgte produkt kan anvendes til det af kunden påtænkte formål. Udføres sådan test ikke, eller alene i et begrænset omfang, anses kunden at have accepteret produktet til det af kunden påtænkte formål.
7. Reklamation og mangler
Reklamation skal ske skriftligt, senest 8 dage efter, at manglen er eller burde være opdaget. I modsat fald mister kunden retten til at gøre manglen gældende. Dania Emballage er berettiget – men ikke forpligtet – til at afhjælpe alle mangler ved det solgte ved efter eget valg at foretage udbedring eller omlevering af det solgte. Såfremt afhjælpning foretages hos Dania Emballage, sker forsendelse fra kunden til Dania Emballage for kundens regning og risiko, mens forsendelse fra Dania Emballage til kunden sker for Dania Emballage’ regning og risiko. Dania Emballage har ret til en mindre eller merlevering på indtil 10 % af den aftalte mængde samt til at fakturere i overensstemmelse hermed. Dania Emballage forbeholder sig normale produktionsmæssige tolerancer.
Kunden kan ikke påberåbe sig mangler over for Dania Emballage, hvis kunden ikke præcist har fulgt Dania Emballage’ anbefalinger om opbevaring, placering, installation, tests, overvågning og vedligeholdelse. Mangler kan ikke påberåbes, hvis kunden har anvendt det solgte forkert, i strid med aftalt eller sædvanlig brug, eller i øvrigt skyldes kundens forhold.
Kunden kan ikke påberåbe sig mangler ved det solgte, som kunden kunne eller burde have kunnet opdage ved en gennemførelse af den i punkt 5 nævnte test.
Har kunden ikke inden 1 år efter genstandens overgivelse til ham meddelt Dania Emballage, at han vil påberåbe sig en mangel, kan kunden ikke senere gøre den gældende.
Returnering af det solgte kan i alle tilfælde kun ske efter forudgående accept fra Dania Emballage. Vær opmærksom på at vi mordregner et returgebyr på 15%.
8. Ansvar
Alene forsinkelser eller mangler ved det solgte, der skyldes grov uagtsomhed hos Dania Emballage, berettiger til erstatning af nogen art. Forsinkelse eller mangler uanset årsag berettiger ikke til erstatning for indirekte tab, driftstab og følgeskader. Dania Emballage er ikke ansvarlig for det solgte produkts egnethed til det af kunden påtænkte anvendelsesformål, medmindre Dania Emballage har indestået for egnetheden.
I tilfælde af forsinkelse og/eller mangler ved det solgte har Dania Emballage intet ansvar, såfremt forsinkelsen eller manglen skyldes force majeure. Som force majeure forstås bl.a. blokader, strejker, arbejdsafbrydelser, arbejds-efter-reglerne-protester, lockout eller forsinkelse fra Dania Emballage’ leverandører.
Med mindre produktansvar følger direkte af produktansvarsloven fraskriver Dania Emballage sig ansvaret for produktskader som følge af defekter ved Dania Emballage’ eller kundens produkter/bearbejdninger, som ikke skyldes Dania Emballage’ groft uagtsomme forhold. Dania Emballage er i intet tilfælde erstatningsansvarlig for indirekte tab.
Fremsætter tredjemand erstatningskrav mod kunden, er denne forpligtet til straks at give Dania Emballage underretning herom. Såfremt Dania Emballage sagsøges af tredjemand, er kunden forpligtet til at lade sig medinddrage under sagen, uanset værneting.
Såfremt Dania Emballage pålægges produktansvar over for tredjemand, er kunden forpligtet til at holde Dania Emballage skadesløs for ethvert erstatningskrav, der går ud over Dania Emballage’ ansvar som beskrevet i stk. 1 til 3 af nærværende bestemmelse samt for Dania Emballage’ omkostninger i forbindelse hermed.
9. Modregning
Kunden kan ikke foretage modregning i købesummen med eventuelle krav, som kunden måtte have mod Dania Emballage fra andre retsforhold eller fra andre leverancer inden for samme retsforhold, og kunden kan ikke tilbageholde det solgte for sådanne modkrav. Kunden kan ikke tilbageholde betaling på grund af reklamation eller modkrav vedrørende det solgte.
10. Immaterielle rettigheder
Dania Emballage overdrager ingen immaterielle rettigheder i forbindelse med kundens køb.
11. Fortrolighed
Dokumenter og informationer fra Dania Emballage må ikke videregives til tredjemand, medmindre skriftlig tilladelse er givet.
12. Værneting og lovvalg
Evt. tvister som opstår i forbindelse med indgåelsen eller efterlevelsen af en aftale, hvor nærværende salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse, skal afgøres efter dansk ret ved Københavns Byret.